دانلود کتاب خاطرات نورالدین کیانوری 1
  1. پرشین پی‌دی‌اف
  2. تاریخ
  3. دانلود کتاب خاطرات نورالدین کیانوری
تاریخخاطراتنایاب

دانلود کتاب خاطرات نورالدین کیانوری

عنوانخاطرات نورالدین کیانوری
نویسندهنورالدین کیانوری
انتشاراتاطلاعات
نوبت چاپاول 1371
زبانفارسی
تعداد صفحه648

کتاب خاطرات نورالد ین کیانوری براساس مصاحبه تهیه و تنظیم شد ه و سعی مصاحبه گران بر آن بود ه است که گفتگوی مورد  نظر تا حد  امکان، همه جانبه و پاسخگوی ابهاماتی باشد  که نزد  پژوهشگران تاریخ معاصر ایران حائز اهمیت است.

نورالدین کیانوری مهندس ساخت وساز ایرانی، استاد برنامه ریز شهری و یک رهبر سیاسی کمونیست بود. او ابتدا تا سال ۱۹۳۴ در دانشگاه تهران تحصیل کرد و بعد از آن از سال ۱۹۳۴ تا ۱۹۳۹ در آلمان تحصیل کرد. حدود یک سال پس از تأسیس حزب توده، در اردیبهشت ۱۳۳۱ با عضویت ۴۴۴ به این حزب پیوست. سپس به یکی از اعضای موثر کمیته مرکزی حزب کمونیست توده تبدیل شد. در پی کودتای ۱۳۳۲ ایران حزب ممنوع شد و کیانوری به زندان افتاد. او فرار کرد و در ایتالیا و سپس آلمان شرقی زندگی کرد. او با نام مستعار “دکتر سیلویو ماچتی” یک معمار و نظریه پرداز تأثیرگذار معماری سوسیالیستی و شهرسازی بود.

پس از دومین بازگشتش به ایران پس از انقلاب اسلامی ۱۳۵۷، به فعالیت های سیاسی خود ادامه داد و از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۳ به عنوان دبیرکل حزب توده فعالیت کرد. دوباره تحت نظر قرار گرفت و دوباره حزب ممنوع شد. کیانوری دستگیر و شکنجه شد (همسرش هم) و اعتراف او در تلویزیون ایران خوانده شد. او آزاد شد و در حصر خانگی قرار گرفت و در ۵ نوامبر ۱۹۹۹ درگذشت.

نور الدین کیانوری ، فرزند حاج شیخ مهدی کیانوری، تابستان ۱۲۹۴ در بخش “بلده” از توابع شهرستان “نور” متولد شد. در سن نوزده سالگی تحصیلات خود را در مدرسه دارالفنون تهران به پایان رساند. وی پس از گذراندن تحصیلات عالیه در رشته ساختمان و معماری در آلمان، سال ۱۳۱۹ به ایران بازگشت.

کیانوری پس از گذراندن دوران نظام وظیفه ، در سال ۱۳۲۱ رسما به حزب توده ایران پیوست و در دومین کنگره حزب به سمت عضو کمیته مرکزی و عضو هیات اجرایی انتخاب شد.

سال ۱۳۲۷ به دنبال ترور نافرجام شاه ملعون در دانشگاه تهران، همراه اعضای حزب توده دستگیر و زندانی شد. پس از فرار از زندان به زندگی مخفی روی آورد و در فاصله سال های ۱۳۵۱ تا اواخر ۱۳۵۷ تفکرات سیاسی خود را در حزب اعمال کرد.

پس از برگزاری شانزدهمین گردهمایی کمیته مرکزی حزب توده در اسفند ماه سال ۱۳۵۷، کیانوری با اکثریت آراء به مقام دبیر اولی حزب منصوب شد و تا زمان انحلال حزب توده ایران (۱۵ اردیبهشت ۱۳۶۲) در همین سمت باقی ماند.

کیانوری با خاطراتش، بسیاری از مسائل را در زمینه تاریخ معاصر و حزب توده روشن می کند. با توجه به نقش کیانوری در تاریخ معاصر و جایگاه او در حوادث سیاسی کتاب خاطرات وی خواندنی و جذاب است.

3.6/5 - (5 امتیاز)
لطفا با حمایت مالی از ما به پایداری پرشین پی‌دی‌اف کمک کنید.

دانلود رایگان خاطرات نورالدین کیانوری

این کتاب کاملا رایگان برای دانلود قرار گرفته است

دانلود خاطرات نورالدین کیانوری
حجم 5.28 مگابایت
فرمت PDF
اگر فایل مشکل دانلود دارد گزارش ارسال کنید
گزارش مشکل دانلود از سایت
  • اگر شما در دانلود این کتاب مشکل دارید، قبل از گزارش با کلیک روی آموزش دانلود، روش دانلود از پرشین‌پی‌دی‌اف را مطالعه بفرمایید.
  • مشکل خود برای دانلود فایل را شرح دهید.
اگر فایل را خلاف قوانین کپی رایت می‌دانید درخواست حذف ارسال کنید

کتاب های دیگر از نورالدین کیانوری

نقد و بررسی شما درباره خاطرات نورالدین کیانوری

لطفا پس از مطالعه خاطرات نورالدین کیانوری نظر خود را برای دیگر کاربران بنویسید.
از ارسال نظر به زبان انگلیسی یا نوشتن فینگلیش پرهیز کنید.
تمام نظرات توسط تیم مدیریت پرشین پی‌دی‌اف بررسی شده و پاسخ داده می‌شوند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

کتاب های مشابه با خاطرات نورالدین کیانوری

دانلود کتاب مصدق و نبرد قدرت اثر همایون کاتوزیان
دانلود کتاب مروری در تاریخ انقلاب فرانسه اثر ایرج پزشک زاد