دانلود کتاب گلستان سعدی تصحیح مشکور، فروغی و خطیب رهبر 1
  1. پرشین پی‌دی‌اف
  2. شعر و ادبیات
  3. دانلود کتاب گلستان سعدی تصحیح مشکور، فروغی و خطیب رهبر
شعر و ادبیات

دانلود کتاب گلستان سعدی تصحیح مشکور، فروغی و خطیب رهبر

عنوانگلستان سعدی تصحیح مشکور، فروغی و خطیب رهبر
نویسندهمحمدجواد مشکور
زبانفارسی
تعداد صفحه288

کتاب گلستان سعدی یکی از بزرگترین و مهمترین آثار ادبی ایران و جهان است که شامل مجموعه حکایت های آموزنده و تأثیرگذار سعدی شیرازی، شاعر و نویسنده ی مشهور ایرانی در قالب نظم و نثری آهنگین است.

سعدی گلستان را در قالب یک دیباچه و هشت باب به نظم و نثر مسجع و موزون نگاشته است و اکثر نوشته های آن کوتاه و به شیوه ی داستان ها و پندهای اخلاقی هستند. هنر داستان گویی و ایجاز وی مانع شده است که وجه تعلیمی آن باعث ملالت خواننده گردد.

حکایت های گلستان متناسب با موضوع، کوتاه یا بلند هستند. در بعضی از حکایات، شخصیت های خیالی یا واقعی ثالث به چشم می خورند؛ اما در برخی دیگر، نویسنده خود حاضر و ناظر می باشد. برخی از این رخدادها، رخدادهای واقعی زندگی وی و برخی صرفاً رخدادهای تخیلی هستند.

حضرت سعدی در گلستان از پرداختن به تاریخ نگاری و تذکره نویسی پرهیز می نماید و فقط به بیان امور مربوط به زندگی و منش اشخاص پرداخته است. این اثر را می توان گزارش وی از جامعه ی زمان خود معرفی نمود که در آن اوضاع فرهنگی و اجتماعی مردم را به صورت واقعی به نمایش می گذارد.

او تا قبل از نگارش بوستان و گلستان، شاعر معروفی به شمار نمی رفت، اما نگارش این دو اثر باعث شهرت و خوش نامی او نه تنها در ایران، بلکه در جهان و در زمان حیاتش شد. وی نوشتن این کتاب را کمتر از یک سال پس از تدوین بوستان آغاز نمود و در مدت پنج یا شش ماه آن را به اتمام رساند که به نظر منتقدین ادبی مانند یک معجزه است.

در بخشی از کتاب گلستان سعدی می خونیم:

بازرگانى را دیدم که صد و پنجاه شتر بار داشت و چهل بنده خدمتگار. شبى در جزیره ى کیش مرا به حجره ى خویش برد. همه شب دیده بر هم نبست از سخنان پریشان گفتن که فلان انبازم به ترکستان است و فلان بضاعت به هندوستان و این قباله ى فلان زمین است و فلان مال را فلان کس ضمین. گاه گفتى: خاطر اسکندریه دارم که هوایى خوش است. باز گفتى: نه، [که] دریا [ى] مغرب مشوش است. سعدیا، سفرى دیگر [م] در پیش است، اگر کرده شود بقیت عمر به گوشه اى بنشینم.

گفتم: آن کدام سفر است؟ گفت: گوگرد پارسى خواهم بردن به چین که شنیدم عظیم قیمتى دارد و از آن جا کاسه ى چینى به روم [آورم] و دیباى رومى به هند و فولاد هندى به حلب و آبگینه ى حلبى به یمن و برد یمانى به پارس و از آن پس ترک تجارت کنم و به دکانى بنشینم. [انصاف، ] از این ماخولیا چندان فرو گفت که بیش طاقت گفتنش نماند. گفت: [اى سعدى،] تو هم سخنى بگوى از [آن ها که] دیده اى و شنیده اى. گفتم:

آن شنیدستى که روزى تاجرى

در بیابانى بیفتاد از ستور

گفت: چشم تنگ دنیادار را

یا قناعت پر کند یا خاک گور

فهرست مطالب کتاب گلستان سعدی

باب اول: در سیرت پادشاهان

باب دوم: در اخلاق درویشان

باب سوم: در فضیلت قناعت

باب چهارم: در فواید خاموشى

باب پنجم: در عشق و جوانى

باب ششم: در ضعف و پیرى

باب هفتم: در تأثیر ترتیب

باب هشتم: در آداب صحبت

تقریبا تمام مستشرقین و خاورشناسان بزرگ جهان، گلستان سعدی را در کنار برخی دیگر از کتاب های پارسی همچون دیوان حافظ و شاهنامه فردوسی، به عنوان یکی از ستون ها و شاهکارهای ادبیات پارسی می شناسند.

بدون تردید در میان تمام کتاب های نظم و نثر پارسی -که هر یک شاهکاری در ادبیات محسوب می گردند- گلستان سعدی جایگاه ویژه ای دارد. چرا که این کتاب مملو. از پندها و اندرزها و حکایات شیرینی است که مطلقا خواندن آن ها باعث خستگی یا سردرگمی مخاطب نمی گردد.

مشهور است که بسیاری از بزرگ ترین شعرا و نویسندگان دنیا به ویژه در دنیای غرب و باالاخص در دوران پس از رنسانس که دوره آشنایی اروپایی ها با تمدن مشرق زمین بود، تحت تاثیر عالیجناب سعدی قرار گرفته و مسحور ادبیات جادویی وی گردیدند.

در این پست ما تصحیح های مختلف از کتاب گلستان سعدی را برای شما کاربران هنردوست و علاقمند به ادبیات فاخر ایران جمع آوری و برای دانلود رایگان ارائه کرده ایم.

کتاب گلستان سعدی تصحیح استاد محمدعلی فروغی

محمدعلی فروغی در سال ۱۳۱۶ برای اولین بار و پس از هشت سال ممارست دیوان مصحَّح خود را در چهار مجلد منتشر می سازد و بعد از گذشت چهار سال با کمک حبیب یغمایی گلستان سعدی را در مجلدی جداگانه و با تصحیحی دقیق تر از خود به جای می گذارد.

فروغی در پاره ای از ابیات که بین نسخه بدل ها به شک می افتاده، یکی از آن ها را در متن اصلی می آورده و دیگری را در ذیل صفحه آن بیت ذکر می کرده که این عمل بسیار مورد استقبال ادبا و دانشمندان و پژوهشگران قرار گرفته است ولی از سویی دیگر باعث افزایش حجم کتاب و در نتیجه ایجاد مشقت برای خوانندگان شده بود.

در آن موقع با کسب اجازه از محمدعلی فروغی، دیوان مصحَّح یک جلدی بدون دربرداشتن نسخه بدل ها و توضیحات مربوط به آن ها نیز به چاپ رسید تا هر کس به فراخورِ نیاز خود اقدام به تهیهٔ آن کند و این مشکل برطرف گردد.

دانلود کتاب گلستان سعدی تصحیح استاد محمدعلی فروغی با حجم ۷ مگابایت

کتاب گلستان سعدی تصحیح دکتر محمدجواد مشکور

گلستان سعدی با مقابله متن گلستان فروغی و قریب و طبع روسیه به انضمام تعلیقات و حواشی و شرح لغات منتشر شده به اهتمام دکتر محمدجواد مشکور. این کتاب چاپ سال ۱۳۴۲ خورشیدی و بسیار نایاب می باشد.

دانلود کتاب گلستان سعدی تصحیح دکتر محمدجواد مشکور با حجم ۳ مگابایت

کتاب گلستان سعدی تصحیح دکتر خلیل خطیب رهبر

گلستان سعدی به کوشش دکتر خلیل خطیب رهبر، استاد دانشگاه تهران شامل گلستان سعدی است همراه با معنی واژه ها و شرح بیت ها و جمله های دشوار و برخی نکته های دستوری و ادبی.

دانلود کتاب گلستان سعدی تصحیح دکتر خلیل خطیب رهبر با حجم ۱۰ مگابایت

کتابهایی در رابطه با گلستان سعدی

همچنین در رابطه با گلستان سعدی می توانید کتابهای زیر را نیز دانلود نمایید:

دانلود کتاب شرح سودی بر گلستان سعدی اثر محمد سودی

دانلود کتاب کتابشناسی گلستان سعدی اثر امید کارگری

دانلود کتاب شرح گلستان اثر دکتر محمد خزائلی

4.5/5 - (21 امتیاز)
لطفا با حمایت مالی از ما به پایداری پرشین پی‌دی‌اف کمک کنید.

دانلود رایگان گلستان سعدی تصحیح مشکور، فروغی و خطیب رهبر

این کتاب کاملا رایگان برای دانلود قرار گرفته است

دانلود گلستان سعدی تصحیح مشکور، فروغی و خطیب رهبر
حجم 0 مگابایت
فرمت PDF
اگر فایل مشکل دانلود دارد گزارش ارسال کنید
گزارش مشکل دانلود از سایت
  • مشکل خود برای دانلود فایل را شرح دهید.
اگر فایل را خلاف قوانین کپی رایت می‌دانید درخواست حذف ارسال کنید

کتاب های دیگر از محمدجواد مشکور

نقد و بررسی شما درباره گلستان سعدی تصحیح مشکور، فروغی و خطیب رهبر

لطفا پس از مطالعه گلستان سعدی تصحیح مشکور، فروغی و خطیب رهبر نظر خود را برای دیگر کاربران بنویسید.
از ارسال نظر به زبان انگلیسی یا نوشتن فینگلیش پرهیز کنید.
تمام نظرات توسط تیم مدیریت پرشین پی‌دی‌اف بررسی شده و پاسخ داده می‌شوند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربران ناشناس
کاربران ناشناس

سپاس گزارم

کتاب های مشابه با گلستان سعدی تصحیح مشکور، فروغی و خطیب رهبر

دانلود کتاب نشان اهل خدا اثر مهران افشاری
دانلود کتاب مصرف ادبیات داستانی ایرانیان اثر دکتر امید علی احمدیان