دانلود کتاب مانی نقاش و آیین مانوی 1
  1. پرشین پی‌دی‌اف
  2. تاریخ
  3. دانلود کتاب مانی نقاش و آیین مانوی
تاریخ

دانلود کتاب مانی نقاش و آیین مانوی

عنوانمانی نقاش و آیین مانوی
زبانفارسی
تعداد صفحه19

مانی در سال ۲۱۶ م. در بابل چشم به جهان گشود و در ۲۴ سالگی به اعلام رسمی و همگانی رسالت خود فرمان یافت. دین وی در طول سالیان آینده از مصر تا چین گسترش یافت و به دینی جهانی مبدل گشت. آموزه های کیهان شناختی و یزدان شناختی مانی کمابیش آمیزه ای از انگاره های گنوسی و زرتشتی است. ویژگی بنیادین آموزه های کیهان شناختی ماتی، منفی انگاری جهان مادی و متعلق دانستن آن به اهریمن و نیروهای اهریمنی است. دین مانی با پلشت انگاشتن جهان مادی، و توصیه به مینوگرایی، عملا دنیاگریزی و زهدگرایی را آموزش میدهد.
اسطورهی آفرینش در دین مانی، آن گونه که از متون بازماندهی مانوی بر می آید، چنین است که: در آغاز دو گوهر بود: گوهر روشنی و گوهر تاریکی. گوهر روشنی در بالا، در بهشت روشنی جای داشت و گوهر تاریکی در پایین، در سرزمین تاریکی. سرزمین روشنی و تاریکی با یکدیگر هم مرز بودند. “پدر بزرگی” یا “شهریار بهشت روشنی”، آفریدگار همه ی ایزدان، بر بهشت روشنی فرمان می راند و سرزمین او در نور و رامش و زیبایی جاودانه، غرقه بود.
فرمانروای سرزمین تاریک، “اهریمن” با “شهریار تاریکی” بود که خود جاودانه نبود بل که گوهرهای سازنده ی وی ازلی بودند. او سری مانند شیر، بدنی چون اژدها، بال هایی چون بال پرندگان، دمی به سان دم ماهی، و چهارپا مانند چهارپایان داشت. سرزمین تاریکی یکسره در تباهی و زشتی و پلیدی و شرارت فرو روفته بود.
شهریار تاریکی با دیدن سرزمین روشنی، بر آن همه شکوه و زیبایی رشک برد. پس به یاری فرزندان تاریکی آهنگ تاختن به بهشت روشنی کرد. پدر بزرگی برای مقابله با هجوم اهریمن، “مادر زندگی” را فراخواند و او نیز “هرمزدبغ” را آفرید. هرمزدبغ به یاری پنج فرزند خود که همچون جنگ افزارهای او بودند، یعنی فروهر، باد، روشنی، آب و آتش، به رویارویی با نیروهای تاریکی شتافت اما سرانجام به دام تاریکی افتاد و اسیر گشت. دیوان به بلعیدن پاره های نور فرزندان هرمزدبغ پرداختند و بدین سان روشنایی با تاریکی در آمیخت و آلوده شد. آن گاه پدر بزرگی برای رهاندن فرزند خود از مغاک تاریکی، “دوست روشنان” را آفرید، وی “بام ایزد” را فراخواند و او نیز “مهرایزد” را.
مهر ایزد به همراهی فرزندان آش دهید، مرزبد، ویسبد، زندید و مانبد به مرز روشنایی و تاریکی آمد و هرمزدبغ را با دست خویش از مغاک تاریکی به بیرون کشید و به بهشت روشنی آورد. آن گاه دیوها و فرزندان تاریکی را فروکوفت…..

4.9/5 - (93 امتیاز)
لطفا با حمایت مالی از ما به پایداری پرشین پی‌دی‌اف کمک کنید.

دانلود رایگان مانی نقاش و آیین مانوی

این کتاب کاملا رایگان برای دانلود قرار گرفته است

دانلود مانی نقاش و آیین مانوی
حجم 0.31 مگابایت
فرمت PDF
اگر فایل مشکل دانلود دارد گزارش ارسال کنید
گزارش مشکل دانلود از سایت
  • اگر شما در دانلود این کتاب مشکل دارید، قبل از گزارش با کلیک روی آموزش دانلود، روش دانلود از پرشین‌پی‌دی‌اف را مطالعه بفرمایید.
  • مشکل خود برای دانلود فایل را شرح دهید.
اگر فایل را خلاف قوانین کپی رایت می‌دانید درخواست حذف ارسال کنید

کتاب های دیگر از

نتیجه‌ای پیدا نشد.

نقد و بررسی شما درباره مانی نقاش و آیین مانوی

لطفا پس از مطالعه مانی نقاش و آیین مانوی نظر خود را برای دیگر کاربران بنویسید.
از ارسال نظر به زبان انگلیسی یا نوشتن فینگلیش پرهیز کنید.
تمام نظرات توسط تیم مدیریت پرشین پی‌دی‌اف بررسی شده و پاسخ داده می‌شوند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرید
فرید

درود به شما گردانندگان با ارزش سرزمین اندیشه وسپاس از مهرتان

کتاب های مشابه با مانی نقاش و آیین مانوی

دانلود کتاب تاریخچه دین زرتشت
دانلود کتاب کتیبه های شاهنشاهان هخامنشی اثر محمد کشمیری