دانلود کتاب کلیله و دمنه اثر نصرالله منشی تصحیح استاد مجتبی مینوی 1
  1. پرشین پی‌دی‌اف
  2. شعر و ادبیات
  3. دانلود کتاب کلیله و دمنه اثر نصرالله منشی تصحیح استاد مجتبی مینوی
شعر و ادبیات

دانلود کتاب کلیله و دمنه اثر نصرالله منشی تصحیح استاد مجتبی مینوی

عنوانکلیله و دمنه
نویسندهمجتبی مینوی ، نصرالله منشی
مترجم/مصححمجتبی مینوی
انتشاراتثالث
سال چاپ1392
نوبت چاپدوم
زبانفارسی
تعداد صفحه472

کلیله و دمنه اثری است از ویشنا سرما که در اصل هندی بوده و در دوران ساسانی به زبان پارسی میانه ترجمه شد. کلیله و دمنه کتابی پندآمیز است که در آن حکایت های گوناگون (بیشتر از زبان حیوانات) نقل شده است. نام کتاب از دو شغال به نام «کلیله» و «دمنه» گرفته شده که قصه های کتاب از زبان آن ها گفته شده است . بخش بزرگی از کتاب اختصاص به داستان این دو شغال دارد. اصل داستان های آن در هند و در حدود سال های ۵۰۰ تا ۱۰۰ پیش از میلاد به وقوع می پیوندند.

استاد مجتبی مینوی درباره کلیله و دمنه بیان می دارد: کتاب کلیله و دمنه از جمله آن مجموعه های دانش و حکمت است که مردمان خردمند قدیم گرد آوردند و «به هرگونه زبان» نوشتند و از برای فرزندان خویش به میراث گذاشتند و در اعصار و قرون متمادی گرامی می داشتند، می خواندند و از آن حکمت عملی و آداب زندگی و زبان می آموختند. اصل کتاب هندی بود به نام پنجه تنتره در پنج باب فراهم امده برزویه طبیب مروزی در عصر انوشروان خسرو پسر قباد پادشاه ساسانی آن را بپارسی درآورد و ابواب و حکایات چند بران افزود که اغلب آن ها از ماخذ دیگر هندی بود.

در قرن ششم هجری یکی از دبیرهای دربار غزنوی، به نام نصرالله منشی (منشی بهرام شاه غزنوی) کلیله و دمنه را به فارسی برگردان کرد. این ترجمه ترجمه ای آزاد است و نصرالله هرجا لازم دانسته است ابیات و امثال بسیار از خود و دیگران آورده است. نصرالله منشی مقید به متابعت از اصل نبوده است و ترجمه و نگارشی آزاد ساخته و پرداخته است و آن را بهانه و وسیله ای کرده است برای انشای کتابی به فارسی که معرف هنر و قدرت او در نوشتن باشد. ترجمه نصرالله منشی همان ترجمه ای است که از آن به عنوان کلیله و دمنه در زبان فارسی یاد می شود. گاه نیز آن را کلیله و دمنه بهرامشاهی خوانند.

تا چند سال پیش گمان می رفت که برگردان نصرالله منشی، یگانه برگردان فارسی است که از کلیله و دمنه در دست است و کسی از برگردان دیگر این کتاب آگاهی نداشت. تا آن که در سال ۱۹۶۱ در کتابخان ه توپقاپوسرای استانبول، برگردان فارسی دیگری از کلیله و دمنه پیدا شد. این برگردان از سوی کسی به نام محمد بن عبدالله بخاری انجام شده است و از زندگی او هیچ آگاهی در دست نیست. تنها از دیباچه کتابش چنین برمی آید که از وابستگان دستگاه اتابکان حلب سوریه بوده است. شگفت است که بخاری برگردان خود را هم زمان با نصراله منشی انجام داده است، بی آن که آن دو از کار یکدیگر باخبر باشند. اما از آن باارزش تر آن است که برگردان محمد بخاری، برعکس نثر دشوار و سنگین نصراله منشی، بسیار روان و ساده است. برخلاف نصرالله منشی محمد بخاری به عبارت پردازی نپرداخته و کاملاً به متن اصلی وفادار مانده است.

البته پس از رودکی و پیش از این دو تن نیز ترجمه های زیادی از این اثر صورت گرفته بود ولی هیچ یک به دست ما نرسیده است. نصرالله منشی خود در دیباچ ه ترجمه اش به این موضوع اشاره کرده است.

4.5/5 - (118 امتیاز)
لطفا با حمایت مالی از ما به پایداری پرشین پی‌دی‌اف کمک کنید.

دانلود رایگان کلیله و دمنه

این کتاب کاملا رایگان برای دانلود قرار گرفته است

دانلود کلیله و دمنه ترجمه نصرالله منشی به تصحیح مجتبی مینوی
حجم 7.27 مگابایت
فرمت PDF
دانلود کلیله و دمنه ترجمه محمد بخاری به تصحیح پرویز ناتل خانلری
حجم 4.87 مگابایت
فرمت PDF
اگر فایل مشکل دانلود دارد گزارش ارسال کنید
گزارش مشکل دانلود از سایت
  • اگر شما در دانلود این کتاب مشکل دارید، قبل از گزارش با کلیک روی آموزش دانلود، روش دانلود از پرشین‌پی‌دی‌اف را مطالعه بفرمایید.
  • مشکل خود برای دانلود فایل را شرح دهید.
اگر فایل را خلاف قوانین کپی رایت می‌دانید درخواست حذف ارسال کنید

کتاب های دیگر از نصرالله منشی

نقد و بررسی شما درباره کلیله و دمنه

لطفا پس از مطالعه کلیله و دمنه نظر خود را برای دیگر کاربران بنویسید.
از ارسال نظر به زبان انگلیسی یا نوشتن فینگلیش پرهیز کنید.
تمام نظرات توسط تیم مدیریت پرشین پی‌دی‌اف بررسی شده و پاسخ داده می‌شوند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیرحسین
امیرحسین

باز نکرد

کتاب های مشابه با کلیله و دمنه

دانلود کتاب تاریخ بیهقی اثر دکتر علی اکبر فیاض
دانلود کتاب حافظ نامه جلد دوم اثر بهاء الدین خرمشاهی