دانلود کتاب تاریخ بیداری ایرانیان اثر ناظم الاسلام کرمانی 1
  1. پرشین پی‌دی‌اف
  2. تاریخ
  3. دانلود کتاب تاریخ بیداری ایرانیان اثر ناظم الاسلام کرمانی
تاریخ

دانلود کتاب تاریخ بیداری ایرانیان اثر ناظم الاسلام کرمانی

عنوانتاریخ بیداری ایرانیان
نویسندهناظم الاسلام کرمانی
مترجم/مصححعلی اکبر سعیدی سیرجانی
انتشاراتامیرکبیر
نوبت چاپ1387
زبانفارسی
تعداد صفحه634

تاریخ بیداری ایرانیان کتابی در مورد تاریخ نهضت مشروطیت ایران است که توسط ناظم الاسلام کرمانی نوشته و به کوشش علی اکبر سعیدی سیرجانی تصحیح شده است. بیشتر کتاب شامل خاطرات روزانه ناظم الاسلام از ذیحجه ۱۳۲۲ (قمری) تا رجب ۱۳۲۷ (قمری) است. او در این کتاب نقطه شروع ترقی ایرانیان را دوران صدارت امیرکبیر دانسته و ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه را پادشاهانی دمدمی مزاج و ساده لوح معرفی کرده است.

نثر کتاب ساده و روان است. ادوارد براون مؤلف تاریخ ادبیات ایران، کتاب را از نظر سبک و جمله بندی و استناد بر تاریخ های عمومی افرادی چون رضاقلی خان هدایت و محمدتقی خان سپهر برتر دانسته است.

کتاب تاریخ بیداری ایرانیان شامل مقدمه اى بلند از نویسنده پیش از جلد اول کتاب وجود دارد که به شرح حال آزادى خواهانى مانند سید جمال الدین اسدآبادى و میرزا رضا کرمانى، روحانیانى چون سید محمد طباطبایى و دولت مردان ترقى خواهى چون میرزا حسین خان سپه سالار و امیرکبیر مى پردازد. ناظم الاسلام نقطه آغازین ترقى ایرانیان را دوران صدارت امیرکبیر مى داند و حالات ناصر الدین شاه و مظفر الدین شاه را شرح مى دهد و آنان را پادشاهانى «دمدمى مزاج» و «ساده لوح» مى خواند. او هم چنین شرح مبسوطى درباره امتیازنامه رژى نوشته و به دعواى میان علما و دربار بر سر این امتیاز پرداخته و نامه ها و تلگرام هاى فراوان این دو گروه را به یک دیگر آورده است.

پس از این زندگى نامه گروهى از رجال هم روزگار نویسنده و رویدادهاى دوره ناصرى و مظفرى در جلدهاى یکم تا سوم گزاش مى شود. جلد یکم رویدادهایى از ذى الحجه ۱۳۲۲ تا رمضان ۱۳۲۴ را در بر دارد. درون مایه سه جلد نخست کتاب، مباحث مطرح شده در انجمن مخفى، واقعه کرمان و غوغاى میان متشرعه و شیخیه، واقعه عمارت بانک یا مدرسه چال، ذکر تاریخچه اى از وضع ارامنه و رواج شایعه تکفیر مظفر الدین شاه به فتواى سید عبداللّه بهبهانى به جرم تحریک ارامنه به قتل سلطان عبدالحمید، بیان رویدادهایى درباره هجرت علما به آرام گاه حضرت عبدالعظیم و سپس قم و تحصن آنان در سفارت انگلیس تا صدور فرمان مشروطیت مظفر الدین شاه است که با ذکر نام هاى روزنامه ها و مدارس موجود در دوره مظفرى به پایان مى رسد. ناظم الاسلام کوشیده است که در جلد یکم رویدادها را روز به روز بنویسد؛ چنان که مطالب جلد سوم، ثبت روز به روز وقایع از هجدهم جمادى الاولى ۱۳۲۴ تا اول رمضان ۱۳۲۴ است.

جلد دوم، جلدهاى چهارم و پنجم و اضافات و ملحقات و وقایع شوال ۱۳۲۴ را تا رجب ۱۳۲۷ در بر دارد. به گمان ما، نویسنده گزارش هاى خود را تا رویدادهاى بیستم صفر ۱۳۲۵ براى چاپ آماده کرده بوده که با آشکار شدن مخالفت محمدعلى شاه با مجلس و رویارویى شاه و ملت با یک دیگر، زمینه را براى نشر دیگر جزوه هایش آماده ندیده و از سامان دهى آنها خوددارى کرده و تا جمادى الاولى ۱۳۲۶ ساکت مانده است. ناظم الاسلام از چهارم جمادى الاولى ۱۳۲۶ به ثبت وقایع روزانه ادامه داد، اما این بار بر اثر پیش آمدن اوضاع ویژه اى پس از بستن مجلس به توپ که از آن به «یوم التوپ» یاد مى کند و تعطیلى مشروطه، لحن خود را تغییر داد و راه احتیاط را در پیش گرفت. یادداشت هاى این دوره او کمابیش با عباراتى آمیخته که نشان دهنده هراسناکى نویسنده اند. وى گاهى نیز از نوشتن وقایع خوددارى کرده و حتى به سران مشروطه تاخته و ملک المتکلمین (حاج میرزا نصر اللّه) و سید جمال واعظ را متهم کرده است که مشروطه را بهانه دخل خود کرده اند. وى در بسیارى از جاها، از جهل مردم مى نالد و آن را مانع ترقى مى شمرَد.

آخرین جلد کتاب، با شرح رویدادهاى سیزدهم رجب ۱۳۲۷ به پایان مى رسد، اما مطالب نویسنده ناتمام مى ماند و گویى سخن وى دنباله اى داشته که جز یک صفحه درباره رویدادهاى دوازدهم تا چهاردهم رمضان ۱۳۲۹، از آن چیزى بر جاى نمانده است.

 

3.9/5 - (32 امتیاز)
لطفا با حمایت مالی از ما به پایداری پرشین پی‌دی‌اف کمک کنید.

دانلود رایگان تاریخ بیداری ایرانیان

این کتاب کاملا رایگان برای دانلود قرار گرفته است

دانلود تاریخ بیداری ایرانیان
حجم 15.64 مگابایت
فرمت PDF
اگر فایل مشکل دانلود دارد گزارش ارسال کنید
گزارش مشکل دانلود از سایت
  • اگر شما در دانلود این کتاب مشکل دارید، قبل از گزارش با کلیک روی آموزش دانلود، روش دانلود از پرشین‌پی‌دی‌اف را مطالعه بفرمایید.
  • مشکل خود برای دانلود فایل را شرح دهید.
اگر فایل را خلاف قوانین کپی رایت می‌دانید درخواست حذف ارسال کنید

کتاب های دیگر از ناظم الاسلام کرمانی

نتیجه‌ای پیدا نشد.

نقد و بررسی شما درباره تاریخ بیداری ایرانیان

لطفا پس از مطالعه تاریخ بیداری ایرانیان نظر خود را برای دیگر کاربران بنویسید.
از ارسال نظر به زبان انگلیسی یا نوشتن فینگلیش پرهیز کنید.
تمام نظرات توسط تیم مدیریت پرشین پی‌دی‌اف بررسی شده و پاسخ داده می‌شوند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

کتاب های مشابه با تاریخ بیداری ایرانیان

دانلود کتاب حکمت نامه لقمان اثر محمدی ری شهری
دانلود کتاب رفتار با غیرمسلمانان در فقه امامیه اثر دکتر ناصر قربان نیا