دانلود کتاب ما چگونه ما شدیم اثر صادق زیباکلام 1
  1. پرشین پی‌دی‌اف
  2. فلسفه،سیاست و جامعه
  3. دانلود کتاب ما چگونه ما شدیم اثر صادق زیباکلام
فلسفه،سیاست و جامعه

دانلود کتاب ما چگونه ما شدیم اثر صادق زیباکلام

عنوانما چگونه ما شدیم
نویسندهصادق زیباکلام
انتشاراتروزنه
نوبت چاپهیجدهم 1390
زبانفارسی
تعداد صفحه481

کتاب ما چگونه ما شدیم؟ اثر دکتر صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، همان طور که در ادامه ی نام آن آمده: «ریشه یابی علل عقب ماندگی در ایران»، درباره ی علت های عقب ماندن جامعه ایران در زمینه های اجتماعی، فرهنگی و صنعتی است. زیباکلام در این کتاب علل عقب ماندگی شرق در مقایسه با غرب را به طور کلی شرح می دهد و در لایه های جزئی تربا توضیح و تفسیرمسیر و ریشه های عقب ماندگی ایران را بررسی می کند.

این کتاب طی ۲۲ سال – از بهار ۷۴ تا ۹۶ – ۲۷ بار تجدید چاپ شده است.

کتاب ما چگونه ما شدیم، تاریخی، تحلیلی و کاملا علمی است که دکتر زیباکلام آن را فارغ از هرگونه تعصبات نژادی و قومی نوشته است. ما چگونه ما شدیم در برابر تفکر رایج «استعمار، ریشه عقب ماندگی» نظریه جدید و قابل تاملی را طرح می‌کند و به شما می‌گوید چرا ایران الان در جایگاه‌ کنونی‌اش قرار دارد. عامل اصلی عقب ماندگی و استعمارشدگی خود ما ایرانیان هستیم. متن این اثر کاملا روان بوده و به هیچ وجه شما را دچار خستگی و کسالت نخواهد کرد.

در این کتاب می توان دیدگاه نویسنده را در علت هایی که عنوان می کند، به روشنی دید. دلایلی مثل عملی نشدن نظریات «مارکس» در ایران؛ چرا که مارکس نظریه های خود را با الهام از شیوه ی زندگی در اروپا تبیین کرده است؛ تعصبات نژادی و قومی، بحران کم آبی در ایران، پایین آمدن سطح آگاهی مردم و دلایل عقب ماندگی ، پراکندگی و موضوعاتی جامع مانند دریانوردی و کشاورزی و عدم گسترش تجارت که باعث شده است ایران به عنوان کشور جهان سومی در جهان معرفی شود.

صادق زیباکلام نویسنده، فعال سیاسی و اجتماعی و از اساتید برجسته ی دانشگاه تهران است. او به دلیل لحن صریح و گاهی تندِ خود در بیان مواضعش همواره موافقان و مخالفان بسیاری داشته است. بیشترین تاثیر را از نوشته ها و سخنرانی های «دکتر علی شریعتی» گرفت و بسیاری از مواضع سیاسی اش تغییر کرد.

او در سال ۱۳۲۷ در تهران به دنیا آمد و پس از گرفتن مدرک دیپلم، در دانشگاه تهران پذیرفته شد. اما پدرش به شدت با تحصیل کردن او در ایران مخالف بود. او به اتریش رفت و مهندسی خواند. زیباکلام درباره ی رشته ی تحصیلی اش در یکی از مصاحبه هایی که انجام داده می گوید: «دهه ی چهل نرم این بود که شما مهندسی بخوانید. هیچ کس نمی رفت علوم انسانی بخواند. از صد دانشجویی که به آلمان، فرانسه، آمریکا و انگلیس فرستاده می شدند، به ندرت کسی می رفت علوم انسانی بخواند. اینکه بعد ها علوم انسانی مشتری های بیشتری پیدا کرد، تحت تاثیر انقلاب اسلامی و کارهای «دکتر شریعتی» بود؛ ولی سال چهل و پنج که من ابتدا به اتریش و در ادامه به انگلستان رفتم، اصلا فکر اینکه علوم اجتماعی بخوانم را نمی کردم.»

زیباکلام تحت تاثیر تفکرات مارکسیستی تحصیل در اتریش را نیمه کاره گذاشت و به انگستان رفت. مدرک کارشناسی ارشد را در رشته ی مهندسی شیمی گرفت و درحالی که یک سال از تحصیلش در مقطع دکترا می گذشت بعد از هفت سال به تهران آمد. او بعد از مدت کوتاهی در زمان پهلوی برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا به انگلیس برگشت اما در زمان برگشت به انگلستان ساواک از او تعهد گرفت که فعالیت های سیاسی اش را کنار بگذارد.

زیباکلام در سفری که سال ۱۳۵۳ به ایران داشت، پاسپورتش توسط دولت گرفته شد و دو سال به اتهام اقدام علیه امنیت کشور در زندان های قصر و اوین زندانی بود. بعد از آزادی قصد داشت تا برای اتمام دوره ی دکترا به انگلیس برگردد اما دولتِ وقت این اجازه را به او نداد.

زیباکلام مجبور شد در ایران بماند و با وجود تنفر خود از عملکردش با ساواک همکاری هایی جزئی کرد تا بتواند در ایران کار کند. او برای استخدام در دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه امیرکبیر درخواست داد و تقاضایش در هر سه دانشگاه پذیرفته شد. با وجود اصرار ساواک به کار کردن در دانشگاه شهید بهشتی که آن زمان دانشگاه ملی نام داشت، توانست در دانشکده ی فنی تهران استخدام شود.

زیباکلام پس از انقلاب به انگلیس برگشت؛ این بار به قصد تحصیل در رشته ی علوم سیاسی. مقاله ی دکترایش را در ارتباط با انقلاب اسلامی ایران و فلسفه ی سیاست غرب نوشت و بعد از شش سال به ایران برگشت. او در سال ۱۳۷۱ عضو گروه علوم سیاسی در دانشکده ی حقوق و علوم سیاسیِ دانشگاه تهران شد. صادق زیباکلام هم اکنون یکی از مطرح ترین اساتید دانشگاه تهران است.

سال ۱۳۹۷ جایزه ی آزادی بیان «دویچه وله» به زیباکلام تعلق گرفت. خبرگزاری آلمانی «دویچه وله» در سال ۱۹۵۳ تاسیس شد. این سازمان برنامه های خبری و تحلیلی اش را در قالب برنامه های تلویزیونی، رادیویی و اینترنتی به زبان آلمانی و سی زبان دیگر منتشر می کند. «دویچه وله» در سال ۱۳۹۴ جایزه ای بین المللی برای افراد یا نهادهایی که در راستای آزادی بیان تلاش می کنند، در نظر گرفت. سال ۱۳۹۷ برای قدردانی از فعالیت های صادق زیباکلام در زمینه ی آزادی بیان و اندیشه در ایران، این جایزه به او اهدا شد.

او کتاب های تحلیلی و پژوهشی زیادی منتشر کرده است. میان آن ها می توان به «غرب چگونه غرب شد»؛ پژوهشی درباره ی رنسانس و پیدایش مدرنیته در غرب، «هاشمی بدون روتوش»؛ گفتگوهایی با حجت السلام والمسلمین «هاشمی رفسنجانی» در طول پنج سال و کتاب «از دموکراسی تا مردم سالاری دینی» که پژوهشی درباره ی تفکرات سیاسی «دکتر شریعتی» است، اشاره کرد.

همچنین در صورت علاقمندی به این موضوع می توانید کتاب چرا ایران عقب ماند و غرب پیش رفت اثر کاظم علمداری  را مطالعه بفرمایید.

4.8/5 - (22 امتیاز)
لطفا با حمایت مالی از ما به پایداری پرشین پی‌دی‌اف کمک کنید.

دانلود رایگان ما چگونه ما شدیم

این کتاب کاملا رایگان برای دانلود قرار گرفته است

دانلود ما چگونه ما شدیم
حجم 0 مگابایت
فرمت PDF
اگر فایل مشکل دانلود دارد گزارش ارسال کنید
گزارش مشکل دانلود از سایت
  • مشکل خود برای دانلود فایل را شرح دهید.
اگر فایل را خلاف قوانین کپی رایت می‌دانید درخواست حذف ارسال کنید

کتاب های دیگر از صادق زیباکلام

نقد و بررسی شما درباره ما چگونه ما شدیم

لطفا پس از مطالعه ما چگونه ما شدیم نظر خود را برای دیگر کاربران بنویسید.
از ارسال نظر به زبان انگلیسی یا نوشتن فینگلیش پرهیز کنید.
تمام نظرات توسط تیم مدیریت پرشین پی‌دی‌اف بررسی شده و پاسخ داده می‌شوند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

کتاب های مشابه با ما چگونه ما شدیم

دانلود کتاب تولد اسرائیل اثر صادق زیباکلام
دانلود کتاب سه حکیم مسلمان اثر سید حسین نصر